Met de deelauto en de vouwfiets naar het werk

Door Erik Seebus

8 april 2021 – Het is zover, ik ga voor de eerste keer in deze coronatijd weer naar kantoor. Oké, een kleine uitdaging, want onze reguliere auto hebben we geschorst vanwege de Auto van de Straat. Ik ga dus met de elektrische auto naar mijn werk. Wat het extra spannend maakt is de afstand; enkele reis 120km, daardoor kan ik niet met een volle accu heen en terug. Dat wordt ter plekke laden dus.

De dag voordat ik op pad ga, reserveer ik de auto om alles even te proberen. Of en hoe alles werkt, zoals de auto van het slot halen en opladen op een willekeurige locatie. Op mijn smartphone heb ik de routeplanner voor elektrische auto’s van de ANWB gezet om een (snel)laadpaal te vinden. De generale repetitie is geslaagd, snel vind ik een publieke laadpaal met een vrije plek. Laden gaat ook soepel. Thuis heb ik nog bekeken waar de laadpalen zich bevinden in de buurt van mijn werk, dat viel tegen. Op het bedrijventerrein zijn er genoeg, maar niet voor publiek gebruik. Je moet dan bezoeker of werknemer zijn van het bedrijf waar de paal staat. De dichtstbijzijnde publieke laadpaal staat twee kilometer verderop. Met mijn vouwfiets is dat geen probleem.

Op de dag van de waarheid gaat alles soepel, de eerste laadpaal die ik in gedachte had is vrij. Fietsje uitgevouwen, en op naar m’n werk. Rond het middaguur zie ik op de app dat de auto volgeladen is. In de pauze fiets ik snel naar de auto om hem op te halen, dat scheelt weer tijd later vanmiddag. De vouwfiets is echt een uitkomst, daardoor ben je veel mobieler. Collega’s zien me met de fiets komen en gaan, maar met een auto terugkomen. Tijd voor een goed gesprek: een betere aanleiding om het idee en de voordelen van de elektrische deelauto uiteen te zetten kan ik me niet bedenken.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor

Aanbieding

50% voltooid