Mythe: Subsidie op elektrische auto’s is een cadeautje voor de rijken

De aanschafsubsidie uit het conceptklimaatakkoord zorgt ervoor dat elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker wordt voor wie een nieuwe auto overweegt. De aanschafsubsidie stimuleert direct de verkoop van schonere, nieuwe stekkerauto’s én het zorgt voor een groter aanbod op de tweedehands markt, zodat ook kopers met een kleinere beurs ervan profiteren. De aanschafsubsidie is maximaal bij de goedkoopste auto’s en neemt af als je een duurdere auto wil aanschaffen. Boven een aanschafwaarde van 60.000 euro krijg je helemaal geen aanschafsubsidie meer. De bestaande subsidies voor de zakelijke markt zijn inmiddels ontdaan van perverse prikkels waarbij de subsidie groter was naarmate de auto duurder was. 

Cruciale stimulans

Personenauto’s verzorgen momenteel maar liefst 9,5% van de CO2-uitstoot in Nederland. Elektrisch rijden zorgt voor het terugdringen van CO2-uitstoot en luchtvervuiling. Financiële prikkels zijn cruciaal bij de omslag naar een elektrisch wagenpark. Vooralsnog rijden er in Nederland vooral zakelijke auto’s met een stekker rond. Dat is een direct gevolg van de belastingvoordelen voor zakelijk elektrisch rijden. 

Tweedehands elektrische markt

Ook in het buitenland zien we het directe effect van financiële prikkels. In Noorwegen is inmiddels een derde van alle nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch, mede dankzij aanschafsubsidies en andere financiële voordelen zoals gratis gebruik van oplaadpunten en tolwegen. Daar begint nu ook de tweedehands elektrische markt volwassen vorm aan te nemen. Iets waar we in Nederland ook om staan te springen, zodat uitstootvrij rijden voor alle automobilisten binnen handbereik komt.  

 

 

 

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor

Aanbieding

50% voltooid