Elektrisch rijden: nu nog voordeliger om in te stappen

Steeds meer mensen gaan weer naar hun werk, kinderen kunnen weer naar school en de horeca opent weer de deuren. We gaan weer meer op pad en daardoor komt bij steeds meer mensen de vraag op: is het misschien tijd voor een (nieuwe) auto? Hoewel niet iedereen meer elke ochtend naar het werk rijdt, blijft deze vraag aan de orde. Vooral als je ook regelmatig voor dagelijkse bezigheden of familiebezoek grotere afstanden aflegt. Overweeg je om een nieuwe of tweedehands auto te kopen? Dan is dit een goed moment om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Vanaf 1 juli 2020 is er namelijk een nieuwe subsidie op elektrische auto’s!

 

subsidie ev particulier

Figuur 1: De subsidieregeling voor nieuwe elektrische personenauto’s bouwt vanaf 2021 geleidelijk af tot € 2.550 in 2025.

Hoe werkt de subsidieregeling precies?
Je kunt de subsidie vanaf 1 juli 2020 aanvragen, zowel voor nieuwe elektrische personenauto’s, als voor een tweedehands (occasion). De aanvraag kun je doen als je de auto vanaf 4 juni 2020 hebt aangeschaft. Of je de auto nu koopt of privé leaset maakt niet uit: de subsidieregeling is voor allebei beschikbaar. Het subsidiebedrag voor een nieuwe auto begint op € 4.000 in 2020 en 2021 en bouwt in de jaren erna geleidelijk af tot € 2.550 in 2025 (zie figuur 1). Daarom is het dus tot en met 2021 extra voordelig om een aanvraag te doen. Het in totaal beschikbaar gestelde subsidiebedrag is gemaximeerd. Als de pot voor dit jaar leeg is, schuift je aanvraag door naar 2021 en kan je alsnog in aanmerking komen voor de subsidie. Weet dat je de regeling bij het RVO in de gaten kan houden om niet mis te grijpen. Hier vind je ook de precieze regeling en voorwaarden terug.

Voor gebruikte elektrische auto’s verandert er niets aan de subsidie tussen 2020 en 2024, deze subsidie blijft € 2.000,- bedragen. Hierdoor blijft het dus de komende jaren aantrekkelijk om een tweedehands elektrische auto te kopen.

Waar moet je rekening mee houden?
Elektrische personenauto’s met een waarde tussen € 12.000 en € 45.000 met een actieradius van minimaal 120 km komen in aanmerking. Zo worden auto’s in het middensegment beter betaalbaar. Een voorwaarde is wel dat je drie jaar in de auto blijft rijden, bij lease is dit vier jaar. Verkoop je de auto voor die tijd weer? Dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen. Per persoon kan je de subsidie bovendien één keer aanvragen. Voor plug-in hybride auto’s is de subsidie niet beschikbaar, omdat deze auto’s deels op fossiele brandstoffen rijden en dus nog steeds CO2 uitstoten.

Elektrisch rijden: het wordt een steeds betere optie
Nederland is wereldwijd een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden, en dat is niet gek. Het wordt steeds aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden, bijvoorbeeld door de aanleg van steeds meer laadpalen. De overheid heeft in 2019 besloten 5 miljoen euro uit te trekken voor de subsidie van ‘slimme’ laadpleinen in 21 gemeenten in heel Nederland. Hierdoor komen er meer laadpunten, wordt laden goedkoper én kunnen we groene stroom beter benutten. Er zijn nu in Nederland al meer dan 55 duizend (semi-)publieke punten om je elektrische auto op te laden. Met name de provincies Noord- en Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland zijn tegenwoordig goed van laadpalen voorzien. Het wordt bovendien ook steeds goedkoper om elektrisch te rijden, doordat de prijs van autoaccu’s sinds 2010 sterk is gedaald. De bijtelling voor elektrische auto’s is daarnaast nog maar 8 procent tot € 45.000, wat het ook goedkoper maakt voor de zakelijke rijder om af te stappen van de auto op fossiele brandstof.

visual met auto en subsidie

Elektrisch rijden loont: Vanaf 1 juli 2020 is er 4.000 euro subsidie op nieuwe elektrische auto’s en 2.000 euro subsidie op tweedehands auto’s.


Waarom elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor het milieu, leidt tot schonere lucht en is een stuk stiller. Ook is het een belangrijke stap in de omslag naar duurzamere manieren van vervoeren. Om deze reden heeft Natuur & Milieu zich de afgelopen jaren ingezet om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijker te maken. De nieuwe subsidieregeling voor consumenten is onderdeel van het Klimaatakkoord. Met deze regeling moet elektrisch rijden voor nog meer mensen aantrekkelijk en betaalbaar worden. Kies jij voor elektrisch rijden? Ontdek de voordelen van elektrisch rijden en neem afscheid van je ‘fossiele’ auto!

Eigen auto of toch autodelen?
Overweeg je om een auto aan te schaffen? Denk dan eens na of (elektrisch) autodelen voor jou ook een interessante optie is, dat is een nog duurzamere keuze. Je kunt je bijvoorbeeld aansluiten bij een bestaand deelprogramma, of jouw nieuwe (of tweedehands) auto eventueel beter benutten door deze te delen met buren, vrienden of familie. Wil je meer weten over autodelen? Lees dan hier meer tips voor (elektrisch) autodelen.

Subsidie elektrische auto’s
Bij grote interesse in de subsidie, kan het zijn dat de subsidiepot voor het jaar eerder leeg is, dan jij jouw aanvraag hebt ingediend. Elektrisch rijden wint namelijk aan populariteit. Dat risico is groter bij de subsidie op nieuwe auto’s, dan voor de tweedehands auto’s. Voor 2020 was dat het geval en in 2021 was in augustus ook de subsidie voor zowel nieuw, als tweedehands al op.  Toch is jouw kans nog niet verkeken: de subsidieaanvraag wordt dan op een wachtlijst geplaatst. In januari van het volgende jaar wordt de subsidiepot opnieuw aangevuld, waardoor er dan weer subsidie beschikbaar is. Degene die het langste wachten, krijgen dan als eerste alsnog hun bijdrage. Voor tweedehands elektrische auto’s is de kans kleiner dat je te maken krijgt met een wachtlijst, maar ook daarvoor komt in het nieuwe jaar weer subsidie beschikbaar. Wij zetten ons er bij de overheid voor in dat ze het jaarlijkse maximum afschaffen. Zo grijp je niet meer mis als je iets langer wilt nadenken over je duurzame aankoop.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor

Aanbieding

50% voltooid